9 umiejętności, które w przyszłości powinni posiadać specjaliści HR

Świat HR jest w procesie ciągłych zmian i przechodzi liczne transformacje wraz z postępem ery cyfrowej. Jak pisaliśmy w naszym poprzednim artykule: https://humangroup.pl/blog/wykorzystanie-chatgpt-do-dzialan-hr-czyli-jak-automatyzacja-pomaga-podnosic-kwalifikacje-hr/, sztuczna inteligencja i postęp technologiczny ma co raz większy wpływ na wszystkie działania biznesowe w firmie, również na działania z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. 

W obecnych czasach specjaliści HR muszą zapewniać odpowiednie wartości dla swoich organizacji, tak by przedsiębiorstwa pozostawały konkurencyjne na rynku. Sukces możliwy jest jedynie przy odpowiednich umiejętnościach, gdyż bez nich nie można wdrożyć zmian i odpowiednio się rozwijać. Wraz z pojawieniem się nowej  epoki cyfrowej i próbą  wprowadzenia firmy w transformację, osoby z obszaru HR muszą skupić się na trzech kluczowych obszarach: 

1.Skoncentrowanie się na biznesie  – Dział HR powinien patrzeć na obraz firmy w sposób obiektywny i całościowy. Plany strategiczne działu HR powinny być ustalone zgodnie z długofalowym celem jaki firma chce osiągnąć. Konsekwencją tych działań będzie ocena wyników planów po ich wdrożeniu.

2.Decyzje oparte na danych  — Warto zbierać wszelkie dane personalne do badań i analiz. Dzięki temu HR będzie mógł podejmować decyzje bardziej na podstawie faktów, niż przypuszczeń. Takie działania pozwalają uniknąć kosztownych błędów biznesowych.

3.Decyzje oparte na doświadczeniu— Analizowanie doświadczeń pracowników daje działowi HR pomysły na to jak ulepszać wszystkie procesy i działania firmy.

Na tych trzech obszarach opierają się przedstawione poniżej umiejętności, które powinni posiadać specjaliści zasobów ludzkich, którzy w przyszłości poradzą sobie z wpływem cyfrowej transformacji na działy HR. 

1.Dokładność organizacyjna 

Dzięki wnikliwemu przeanalizowaniu wizji, misji, celów firmy, sposobu jej działania, można zrozumieć wewnętrzne funkcjonowanie danej branży, w której działa organizacja. Specjaliści HR muszą zaznajomić się z zadaniami biznesowymi potrzebnymi do odniesienia sukcesu i wszystko to przełożyć na strategię działu HR. 

2. Zarządzanie interesariuszami 

Powyższa umiejętność przygotowuje HR do pracy w sposób komunikatywny i skuteczny. Kiedy należy przekonać osoby do zmiany obecnego sposobu pracy,  to okazuje się to być bardzo trudnym zadaniem, wymagającym dużych umiejętności miękkich oraz rozwiązywania sporów w sposób dyplomatyczny. 

3.Storytelling

Wydaje się, że nie jest to odpowiednia umiejętność w tym wypadku, ale dobrze się sprawdza kiedy osoby z działu HR muszą np. lepiej wyjaśnić interesariuszom, dlaczego nowa polityka, która z pewnością może dużo kosztować, już od początku jej wdrożenia przyniesie korzyści firmie.

4.Myślenie analityczne 

Ta umiejętność pozwala zobaczyć to co dzieje się w przedsiębiorstwie w sposób realny i rzeczywisty oraz pozwala na wyciągnięcie wniosków co do przyszłości. Umożliwia również określenie dopasowanej do celów strategii HR. 

5.Analizowanie danych

Jest to umiejętność zrozumienia i przełożenia na prosty język danych, statystyk, analiz zgromadzonych przez analitykę personalną działu HR. 

 6.Planowanie siły roboczej 

Dzięki zebranym danym i ich przeanalizowaniu można dowiedzieć się jaki rodzaj pracowników potrzebuje firma i ilu jest ich potrzebnych w danym momencie. Dobrze rozplanowane zatrudnienie prowadzi do dużych oszczędności w organizacji.

7.Kompetencje cyfrowe

Oznacza to, że dział HR rozumie technologię, cyfryzację w krajobrazie HR oraz wie, jak z niej korzystać. Dzięki tej umiejętności istnieje możliwość skutecznego i wydajnego dostosowywania się do zmian i pracy z technologią.

8.Projektowanie koncentrujące się na człowieku 

Jest to umiejętność adaptacji oraz tworzenia takich systemów, które będą skutecznie działać zarówno dla obecnych, jak i przyszłych pracowników. Dzięki niej partnerzy biznesowi HR dostają know -how do oceny technologii i zdecydowania, czy nadaje się ona dla ich firmy i pracowników, czy też nie. Jeśli zaprojektowane systemy są zbyt skomplikowane albo nieefektywne w obsłudze użytkownika, to powodują nieproduktywnych i mało zaangażowanych  pracowników.

9.Implementacja EX 

Specjalista HR powinien móc ocenić, która z technologii jest najlepsza dla ich firmy. Ponad to potrzebuje umiejętności wdrożenia tej technologii oraz pokazania jej pracownikom. Zdolność ta daje narzędzia do wdrażania zmian programowych, które sprawiają, że firma działa lepiej i jest bardziej konkurencyjna.

Jakie wyzwania stoją przed HR w epoce cyfrowej?

Działy HR na pewno są zachwycone tym, jak w przyszłości będą zautomatyzowane procesy i podejmowanie decyzji. Jednak nowe technologie, które zmieniają się każdego dnia, będą stanowić również wyzwania związane z organizacją pracy. 

HR odgrywa bardzo ważną rolę w przeprowadzeniu firmy przez transformację technologiczną. Istotne jest by odpowiednio informować pracowników o zmianach, wdrażać nowe rozwiązania i poprawnie analizować dane. 

Czy posiadasz którąś z tych 9 umiejętności?

Budowanie doświadczonych technologicznie i chętnych do analiz i badań ludzi w dziale zasobów ludzkich to podstawa innowacji, ciekawości oraz dostarczania wartości dla przedsiębiorstwa. Według badań ponad 80% specjalistów zgadza się, że analityka  personalna to nieoceniona wartość biznesowa, ważna również dla ich kariery.

Patrząc w przyszłość istnieje dużo powodów do pozytywnego nastawienia. Badania pokazują również, że profil umiejętności miękkich osób z działu HR w znaczącym stopniu pokrywa się z umiejętnościami miękkimi, które są wymagane w środowisku cyfrowym, mimo, iż istnieją pewne różnice w stylach podejmowania decyzji.

Czy Twoje umiejętności pokrywają się z umiejętnościami przez nas przedstawionymi? Czy jesteś gotowy na zmiany technologiczne?

Human Group

Nasza firma to ludzie – zespół ekspertów branży HR z wieloletnim i międzynarodowym doświadczeniem. Nie jesteśmy kolejną agencją pracy. Jesteśmy PARTNEREM w budowaniu wartości firmy i realnym wparciem.

Współpraca z nami oznaczadla Twojej firmy: redukcję kosztów, oszczędność czasu i przestrzeń do realizacji najważniejszych celów firmy.

POPRZEDNIE
serviceARTYKUŁY