Martwisz się o swoje wewnętrzne procesy rekrutacyjne w firmie? Masz wysoki poziom rotacji pracowników? Jeśli tak, to jest kilka rzeczy które możesz zrobić w nowym roku, by skutecznie poprawić procesy rekrutacji. Poniżej prezentujemy 8 pomocnych wskazówek.
- Zadawaj trafne pytania.
W czasie prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych, pilnuj by cała rozmowa oraz pytania zadawane kandydatowi przybliżały Cię do podjęcia ostatecznej decyzji o zatrudnieniu. Unikaj pytań abstrakcyjnych, które nie odzwierciedlają wiedzy oraz doświadczenia potencjalnego pracownika.
- Sprawdź czy kandydat jest ambitny i czy posiada odpowiednie umiejętności.
Z pewnością większość kandydatów na rozmowie jest podekscytowana możliwością pracy w nowej firmie i ma odpowiednie kwalifikacje aby objąć dane stanowisko. Czasami jednak warto przekonać się, czy rzeczywiście wiedza potencjalnego pracownika, jest zbliżona do twoich potrzeb, zwłaszcza jeśli chodzi o stanowiska wymagające dużej odpowiedzialności. Do sprawdzania kandydatów najbardziej nadają się testy w formie pisemnej, odgrywanie ról oraz symulacje. Na przykład jeśli zatrudniasz osobę, która będzie zajmować się działem Social Media, poproś o napisanie kilku propozycji postów.
- Zaproś współpracowników na ostateczną rozmowę.
W ostatnim etapie rekrutacji na rozmowę warto zaprosić również zespół bezpośrednich współpracowników. Dzięki temu, obecni pracownicy, pracujący już w firmie, poznają kandydata bliżej, będą mogli podzielić się swoimi wrażeniami i wnioskami wynikającymi z rozmowy. W razie wątpliwości, czy negatywnych odczuć, będziesz mógł szybko zareagować.
- Employer Branding.
Zanim jeszcze zaczniesz szukać odpowiedniej osoby na stanowisko i opublikujesz ofertę pracy, przyjrzyj się swojej firmie, a w szczególności jej marce. Branding to jeden z kluczowych aspektów każdej firmy. To sposób w jaki inni postrzegają dane przedsiębiorstwo oraz Twoja obietnica złożona klientom. Stworzenie dobrego imienia automatycznie przyciągnie dobrych kandydatów i talenty. Zdefiniuj swoją markę, wdrażaj ją do swoich codziennych zadań, nagradzaj zasłużonych pracowników, motywuje ich. Dzięki temu poprawisz doświadczenia swoich pracowników, co również ostatecznie wpłynie na przyciągnięcie odpowiednich osób do twojej firmy.
- Jasno określ warunki oferty, stanowisko i wymagania.
Krótki, nierzetelny opis stanowiska, to nie najlepszy sposób na znalezienie odpowiedniego kandydata do pracy. Poświęć czas i skoncentruj się na napisaniu jasnego, szczegółowego ogłoszenia, które będzie zawierało wszystkie Twoje oczekiwania wobec kandydata oraz wykaz pożądanych umiejętności i doświadczenia.
- Korzystaj z różnych testów.
Często trudno jest ocenić umiejętności i predyspozycje do wykonywania danej pracy, tylko na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej oraz dokumentów aplikacyjnych. Korzystanie z odpowiedniego wsparcia, w tym testów sprawdzających umiejętności, osobowość kandydata, umiejętności pracy w warunkach stresowych, z pewnością pomogą Ci podjąć właściwą decyzję. Należy jednak zawsze zachować ostrożność w ocenach i wziąć pod uwagę całość procesu rekrutacyjnego kandydata.
- Rekrutacja w social mediach.
Jeśli chcesz rekrutować więcej osób z pokolenia Z lub Milenialsów, warto wykorzystywać media społecznościowe. Spróbuj zaangażować potencjalnych kandydatów ciekawymi treściami na swoim profilu, zbuduj taką markę pracodawcy, do którego chcieliby dołączyć.
8.Przestrzegaj zasad etykiety biznesowej.
Nawet jeśli przeprowadzasz rekrutacje online, pamiętaj o kilku ważnych zasadach, dzięki którym kandydaci nie będą czuli się niekomfortowo:
- Podczas rozmów zwracaj szczególną uwagę na nazwiska kandydatów
- Nawiązuj kontakt wzrokowy podczas wywiadów
- Bądź zainteresowany rozmową
- Zawsze bądź na czas
- Zadbaj o odpowiedni ubiór
- Zawsze podążaj za odpowiedziami kandydatów, prowadź rozmowę płynnie.
Pamiętaj, że z roku na rok rosną wyzwania związane z procesami rekrutacji w firmach. Coraz większy odsetek organizacji mierzy się z trudnościami w pozyskiwaniu pracowników. Głównym powodem jest niedobór odpowiednich osób, które będą dopasowane – zarówno pod względem osobowości, jak i wobec wymagań określonych na danym stanowisku. Choć rynek kandydata daje się we znaki, dzięki powyższym radom możesz kształtować swoje procesy rekrutacyjne, w taki sposób, by przekładały się na sukces całej firmy. Jeśli chcesz również dowiedzieć się, co zrobić by obniżyć koszty rekrutacji w 2024 roku, zachęcamy do naszego artykułu: https://humangroup.pl/blog/5-najlepszych-sposobow-na-obnizenie-kosztow-rekrutacji-w-2024-roku/.
Jeśli potrzebujesz pomocy ekspertów w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi zachęcamy do kontaktu z jednym z naszych oddziałów:
https://humangroup.pl/wroclaw/
https://humangroup.pl/warszawa/
https://humangroup.pl/katowice/