5 najlepszych sposobów na obniżenie kosztów rekrutacji w 2024 roku

Rekrutacja to proces często bardzo kosztowny. Nic więc dziwnego, że firmy stale poszukują sposobów na oszczędności. Nie zawsze jednak wiedzą jak zabrać się do cięcia wydatków. Przygotowaliśmy kilka praktycznych porad, które z pewnością pomogą w podejmowaniu słusznych decyzji dotyczących tego tematu. 

1.Staraj się utrzymać pracowników. 

Koszt pozyskania kandydata jest nawet pięciokrotnie wyższy niż koszt jego utrzymania. Logiczne zatem jest, że lepiej zatrzymać większą liczbę pracowników na dłużej w organizacji, niż zatrudniać co chwilę nowe osoby. Jak więc zwiększyć retencję personelu?

  • Aby przyciągać odpowiednich ludzi musisz stworzyć odpowiednią kulturę pracy- dopasowaną do profilu firmy, osób w niej pracujących, charakteru pracy. Więcej o kulturze pracy oraz budowaniu doświadczeń pracowników pisaliśmy w naszym artykule: https://humangroup.pl/blog/doswiadczenia-pracownikow-a-kultura-korporacyjna-firmy/.
  • Proponuj pracownikom szkolenia. Rozwój kariery to jeden z najważniejszych czynników wpływających na podejmowanie decyzji o odejściu z firmy.
  • Bądź elastyczny. Proponuj pracę w różnym trybie: zdalnym,  hybrydowym, stacjonarnym. 
  • Proponuj podwyżki. Biorąc pod uwagę oszczędności związane z kosztami rekrutacji, podniesienie wynagrodzeń jest często bardzo opłacalnym posunięciem. Twoim celem powinno być przede wszystkim zapewnienie konkurencyjności wynagrodzeń na rynku pracy, tak by zminimalizować ryzyko, że pracownik odejdzie do konkurencji. 

2.Usprawnij proces rekrutacyjny. 

Najważniejsza jest identyfikacja błędów w procesie, których można łatwo uniknąć, a które niepotrzebnie mogą odrzucić odpowiednich kandydatów. Jeśli zminimalizujesz częstotliwość występowania takich błędów zauważysz, że przychodzą do Ciebie osoby o większych kwalifikacjach. Poniżej kilka elementów w procesie rekrutacyjnym, które należy rozpatrzyć pod względem poprawności. 

  • Bariery występujące bezpośrednio w procesie  aplikacji. Zastanów się, jak długo trwa składanie dokumentów, czy dodawanie plików jest łatwe i szybkie, czy stosujesz dużo formularzy. Ważne by znaleźć odpowiednich ludzi i zapewnić im dobre doświadczenia związane z firmą. Utrudnianie kandydatom działań już od samego początku nie przynosi dobrych efektów. 
  • Transparentność. Informuj na bieżąco kandydatów o przebiegu procesu, wynikach pozytywnych, jak i negatywnych. 
  • Bądź szybki. Przyjrzyj się etapom rekrutacji i sposobom ich prowadzenia. Sprawdź, ile trwają, czy nie są zbyt długie. 
  • Przeprowadź ankiety na kandydatach – tych, których zatrudnisz i tych którzy nie odnieśli sukcesu. Informacja zwrotna jest bardzo ważna, gdyż to dzięki niej możemy się dowiedzieć co robimy źle i jak temu zaradzić. 

3.Employer Branding. 

Jest to kluczowa część strategii rekrutacyjnych. Wiele organizacji popada w rutynę i stosuje krótkoterminowe strategie zatrudniania. Nie ma nic w tym złego, ale zawsze powinny być one poparte długoterminową strategią budowania marki pracodawcy. Jak wiadomo im lepszy wizerunek firmy, tym mniej wysiłku musimy włożyć by przyciągnąć kandydatów (co jednocześnie obniża nasze koszty rekrutacji).

  1. Zatrudniaj niezależnych pracowników/freelancerów.

Może się wydawać, że takie działania nie obniżą kosztów, a wręcz je podnoszą,  ale główną zaletą takich rozwiązań jest elastyczność i możliwość korzystania z usług tylko “w razie potrzeby”. Z tego powodu pracownicy, którzy nie są zatrudniani na stałe obniżają koszty rekrutacji, bo dzięki nim organizacja może przetrwać różnorodne zmiany gospodarcze. W dobie niestabilnego rynku, posiadanie dostępu do wykwalifikowanych ludzi, to doskonała opcja kontroli finansów oraz łatania luk w personelu. 

5.Outsourcing. 

Często bardziej się opłaca zlecić wykonywanie niektórych procesów na zewnątrz. Warto wykonać odpowiednie obliczenia oraz porównać oferty różnych agencji. 

Od ograniczania odejścia pracowników, przez wykorzystanie freelancerów, budowanie marki, aż po outsourcing- istnieje wiele sposobów, by obniżyć koszty rekrutacji. Choć brzmi to całkiem prosto, to w rzeczywistości stanowi to nie lada wyzwanie dla wielu przedsiębiorstw. Firmy bardzo rzadko podejmują wszystkie z przedstawionych powyżej działań, pomimo, że finanse zawsze są priorytetem. Czas to zmienić i wziąć się do działania!