W nowoczesnych miejscach pracy, co raz większą wartość przypisuje się inteligencji emocjonalnej. To coś więcej niż tylko modne hasło. Wielu pracodawców uważa, że jest to czynnik nawet ważniejszy niż IQ. Już jakiś czas temu Światowe Forum Ekonomiczne w swoich rankingach podawało tę kompetencję jako kluczową, determinującą odniesienie sukcesu zawodowego. Dlaczego inteligencja emocjonalna ma dziś tak duże znaczenie? I dlaczego dzięki niej możesz zbudować bardziej produktywne i przyjazne miejsce pracy?
Co to jest inteligencja emocjonalna?
Na początku należy wyjaśnić, czym właściwie jest inteligencja emocjonalna. Jak określili twórcy tego pojęcia: John Mayer oraz Peter Salovey, inteligencja emocjonalna to zbiór zdolności do rozpoznawania i regulowania własnych emocji oraz cudzych, jak również wykorzystywania tych zdolności do kierowania swoim myśleniem i działaniem. Nieco szersze pojęcie przedstawia model inteligencji społecznej (Daniel Goleman), który składa się z pięciu podstawowych elementów:
- znajomość swoich emocji,
- umiejętność zarządzania emocjami,
- samomotywacja,
- rozpoznanie i zrozumienie emocji u innych,
- zarządzanie tymi relacjami, które są oparte na zrozumieniu emocji innych ludzi.
Dlaczego inteligencja emocjonalna ma tak duże znaczenie w miejscu pracy?
Liczne badania wskazują, że inteligencja emocjonalna, jest bardzo ważna dla pracownika. Jedno z badań wykazało, że ma ona nawet cztery razy większe znaczenie niż IQ w przypadku odniesienia sukcesu zawodowego. Ponadto wielu pracowników przyznaje, że niezdolność kontrolowania emocji przez niektóre osoby sprawia, że wydają się oni mniej profesjonalni, co powoduje w rezultacie dysharmonię między zespołami. Inteligencja emocjonalna wpływa również na wyniki firmy. Zatrudniając pracowników z wysokim poziomem inteligencji emocjonalnej, firmy generują większe obroty, co wskazuje na dużo większe zaangażowanie oraz lojalność wobec miejsca pracy.
Jak zachowują się osoby pozbawione IE?
Osoby pozbawione inteligencji emocjonalnej, bądź mające jej bardzo niski poziom wykazują zachowania wskazane poniżej:
- obwiniają inne osoby za swoje błędy,
- nie uczą się na błędach i doświadczeniach,
- trudno jest im dokonać samokrytyki,
- są skorzy do konfliktów,
- nie dostrzegają jak mogą rozwiązać problem,
- nie potrafią wcielić się w sytuację drugiej osoby,
- często oszukują dla osiągnięcia swoich korzyści.
Powyższe kwestie mogą powodować wiele problemów w czasie pracy zespołowej. Osoby, które mają niski poziom inteligencji emocjonalnej nie są w stanie nawiązać więzi ze współpracownikami, przyznać się do popełnianych błędów, rozwijać się w oparciu o informacje zwrotne. Takie zachowania często powodują starcia między pracownikami, zakłócają dynamikę pracy i prowadzą do braku zaufania.
Z kolei osoby z wyższym wskaźnikiem inteligencji emocjonalnej łatwiej współpracują z innymi, potrafią zrozumieć jak ich zachowania wpływają na innych, potrafią przyznać się do swoich nietrafnych decyzji i uczyć się na własnych błędach i doświadczeniach. Tacy pracownicy są empatyczni, potrafią słuchać, dlatego bez problemu można im zaufać.
Jak możesz zwiększyć swój poziom inteligencji emocjonalnej?
W celu poprawy swojej inteligencji emocjonalnej, powinieneś kierować się poniższymi wskazówkami:
- Rozwijaj swoją samoświadomość. Zanim zaczniesz analizować zachowanie innych, warto popracować nad swoimi emocjami. Zwróć uwagę jak się czujesz w danych sytuacjach, jak reagujesz na zdarzenia w pracy.
- Ćwicz samoregulację. Postaraj się głębiej zrozumieć własne emocje, dzięki temu będziesz podejmował decyzje dużo świadomiej i trafniej. Spójrz na trudne sytuacje z perspektywy i spróbuj znaleźć praktyczne rozwiązanie. W innym wypadku staniesz się ofiarą swoich emocji i swoją frustrację wyładujesz na innych współpracownikach.
- Dbaj o swoje umiejętności społeczne. Takie umiejętności są kluczową częścią efektywnej pracy w zespole. Warto skutecznie komunikować się z innymi, wyrażać swoje myśli i pomysły, a także słuchać, co inni pracownicy mają do powiedzenia. Aktywne słuchanie to bardzo ważna umiejętność, która pokazuje, że zależy Ci na zdaniu innych.
- Bądź zmotywowany, wyznaczaj sobie cele. Samomotywacja to istotny czynnik inteligencji emocjonalnej. Motywowanie siebie do osiągania coraz lepszych wyników, na pewno pozwoli Ci się wyróżnić i poprawić dotychczas zdobyte umiejętności. Znajdź przynajmniej jedną rzecz w zadaniach, które wykonujesz, która Cię ekscytuje, np. pozyskanie nowego klienta, odkrywanie nowych rozwiązań. Wykorzystaj te pozytywne sytuacje do zmotywowania się.
- Rozwiń swoją empatię. Jeśli będziesz bardziej empatyczny wobec swoich współpracowników, to na pewno będziesz też z nimi bardziej związany. Zrozumienie drugiej osoby powoduje lepszą współpracę, przejrzystą komunikację i zdecydowanie lepszą atmosferę w pracy. Pamiętaj, że punkt widzenia innych, może być równie ważny jak Twój. Dlatego pozwól by inne osoby mogły się podzielić z Tobą swoimi przemyśleniami i spostrzeżeniami.
Inteligencja emocjonalna jest coraz bardziej docenianym aspektem w firmach, ponieważ dostrzegają one, że dzięki niej wzrasta produktywność pracy, motywacja pracowników i łatwiej jest osiągnąć wyznaczone cele. Pracownicy oraz kierownicy, którzy są świadomi swoich emocji oraz emocji otaczających ich ludzi, lepiej zarządzają swoją pracą i ludźmi. Większa samoświadomość to trafniejsze podejmowanie decyzji, efektywna współpraca i osiąganie wysokich wyników.
Jeśli chcesz zbudować zespół w swojej firmie, w którym pracownicy będą wykazywać się inteligencją emocjonalną i pozwolą Ci na osiąganie wymarzonych wyników, możesz liczyć na naszą pomoc. Nasi eksperci z Human Masters Lab, opierając się na swoim wieloletnim doświadczeniu i wiedzy bez problemu dobiorą odpowiednie osoby na wyznaczone stanowiska, dzięki czemu będziesz mógł zbudować naprawdę wartościowe środowisko pracy. Napisz do nas: rekrutacjahml@humangroup.pl.