7 błędów, których powinno się unikać podczas tworzenia ankiet pracowniczych

Ankiety pracownicze to niezbędne narzędzie stosowane do komunikacji z pracownikami. Bez ich użycia przełożeni nie mogą pozyskać szczerych opinii i wyciągać z nich odpowiednich wniosków. Chociaż ankiety są projektowane zawsze według najlepszych intencji to często mają kluczowe wady, uniemożliwiające gromadzenie przydatnych informacji. 

Z tego artykułu dowiesz się jakich jest 7 największych błędów, popełnianych podczas tworzenia  ankiet i jak ich uniknąć.

  1. Zadawanie pytań sugerujących odpowiedź

Zdarza się, że dział HR chce szybko zebrać opinie pracowników, zadając przy tym pytania naprowadzające, sugerujące konkretną odpowiedź. Jest to powszechny błąd metodologiczny, który skutkuje dokładnymi lub niewiarygodnymi danymi. 

Przykład takiego pytania:

Biorąc pod uwagę nasze doskonałe aktualizacje aplikacji, jakie jest prawdopodobieństwo, że będziesz ją wspierać?

Pytanie zakłada, że firma zrobiła aktualizacje bez zarzutu, sugerując przy tym, że pracownik  będzie wspierał jej rozwiązania.

Pytanie prawidłowe mogłoby brzmieć: Co myślisz o aktualizacjach naszej aplikacji?

  1. Zadawanie zbyt wielu pytań

Ankiety pracownicze powinny być łatwe w ich zrozumieniu, ukierunkowane i ich wypełnienie powinno zajmować niewiele czasu. Zmęczenie przy odpowiadaniu na pytania to częsty objaw wśród pracowników u których wprowadza się zbyt wiele ankiet. Występuje również, kiedy w arkuszu zawarte są zbyt długie pytania lub są bardzo złożone. Respondenci mogą wtedy spieszyć się z odpowiedzią i udzielać niepełnych spostrzeżeń. W rezultacie przełożeni otrzymają zaniżone wskaźniki i znacznie pogorszoną jakość danych. Jeśli chcesz tego uniknąć to:

  • ustal priorytety- kluczowe tematy badania, 
  • usuwaj zbędne pytania w arkuszu,
  • oferuj odpowiednie zachęty w zamian za wypełnienie dokumentu,
  • policz czas jaki zajmuje ankieta i staraj się ją skrócić jak tylko to możliwe.
  1. Brak podziękowań dla pracowników

Chociaż niewielu się do tego przyznaje, to wypełnianie ankiet zabiera czas, który pracownicy mogliby poświęcić na swoje inne obowiązki w miejscu pracy. Udzielanie przemyślanych odpowiedzi to bardzo czasochłonne zajęcie, dlatego zawsze pracownikom należy podziękować za włożony wkład. 

Brak odpowiedniej etykiety staje się problematyczny, gdyż zniechęca do poważnego traktowania ankiet w przyszłości. Wyobraźmy sobie osobę, która poświęca 30 minut swojego czasu pracy na skrupulatne wypełnienie ankiety i nie otrzymuje jakiegokolwiek uznania. 

Pamiętaj, aby zawsze wysyłać podziękowania i odpowiednio doceniać pracowników

  1. Brak udostępniania wyników ankiet i wniosków z nich płynących

Ankiety pracownicze to niezbędne narzędzie do  zrozumienia pracowników. Obnażają one podstawowe problemy obecne w organizacji i pomagają kierownikom podejmować właściwe decyzje biznesowe w przyszłości. Brak prezentacji wniosków i analizy wyników powoduje, że osoby mają wrażenie, że ankieta i ich odpowiedzi były na nic lub po prostu z jakiegoś powodu ukryto przed nimi pewne informacje.

Zawsze gdy ankieta jest zakończona, należy podzielić się z pracownikami wnioskami i wykorzystać spostrzeżenia do poprawy działań zachodzących w firmie. Złagodzi to negatywne nastroje i uświadomi, że ankieta przynosi korzyści.

  1. Brak stosowania różnych formatów pytań 

Częsty problem w ankietach to pytania, które opierają się tylko na ich jednym lub dwóch rodzajach. Brak różnorodności w tym temacie może negatywnie wpływać na skuteczność badania i prowadzić do szczątkowych odpowiedzi. 

Na przykład stosowanie tylko pytań zamkniętych: tak/nie, znacznie ogranicza zakres odpowiedzi, które można otrzymać. Również przewaga pytań otwartych może być dla pracowników uciążliwa i mogą poczuć ogromne przytłoczenie i zmęczenie. 

  1. Brak przejrzystości 

Niejasny proces przeprowadzania ankiety tworzy negatywne nastroje. Dyskretnie wskazuje na to, że coś jest nie tak, bo w innym wypadku kierownictwo nie interesowałoby się tak bardzo przemyśleniami pracowników.  

Trzeba z wyprzedzeniem poinformować wszystkie osoby w firmie, kiedy i dlaczego przeprowadzona będzie ankieta i jakie są oczekiwania wobec jej wyników. 

  1. Nieinformowanie na czas o przeprowadzeniu badania

To jeden z najczęstszych błędów, jaki mogą popełnić twórcy ankiety. Jeśli pracownicy nie będą poinformowani o ankiecie na długi czas przed upływem terminu, to istnieje szansa, że większość z nich nie zmieści takiego zadania w swoim napiętym grafiku. Zdecydowanie ogranicza to wskaźniki uczestnictwa, co w konsekwencji skutkuje mniejszą liczbą odpowiedzi.

Promuj badanie kilka razy, w ciągu kilku następnych tygodni przed terminem. To pozwoli na odpowiednie zakomunikowanie wagi ankiety i jej celów, tak by każdy mógł dopasować ją do swojego harmonogramu. 

W tworzeniu dobrych ankiet warto wziąć pod uwagę 7 powyższych punktów. Niestety wczesne wykrywanie błędów metodologicznych zdarza się bardzo rzadko. Najczęściej osoby, które prowadzą badanie są informowane o problemach już po zakończeniu ankiety. Dlatego konieczne jest wprowadzenie skutecznej komunikacji wewnętrznej na wczesnym etapie działania i wyprzedzanie przeszkód.