Jeśli nie miałeś czasu, aby głęboko przemyśleć kulturę swojej firmy trudno będzie Ci się dowiedzieć, dlaczego wspaniały pracownik odchodzi oraz co możesz zrobić, aby go zatrzymać. Biorąc pod uwagę powyższą sytuację przyjrzeliśmy się kilku zaskakującym faktom i statystykom utrzymania pracownika na stanowisku, jak również jego utraty. Daliśmy również kilka wskazówek jak zapobiegać odejściom.
1. Odejście pracownika z firmy kosztuje średnio 33% jego rocznego wynagrodzenia.
Utrata pracownika kosztuje dużo pieniędzy. Firma musi poświęcić również dużo czasu na poszukiwanie nowych, najlepszych ludzi na odpowiednie stanowisko. Jeśli weźmiemy pod uwagę wszelkie opłaty rekrutacyjne, szkolenia, utratę ciągłości pracy, wysoki wskaźnik rotacji może mieć paraliżujące konsekwencje. Jeśli tak się dzieje, to czy nie warto zatrzymać pracowników, oszczędzając przy tym pieniądze i czas?
Aby uzyskać satysfakcjonujący wynik, należałoby wdrożyć strategię poprawy retencji pracowników. To właśnie ludzie są największym generatorem przychodów każdego przedsiębiorstwa pod względem innowacyjności, sprzedaży, utrzymywania relacji z klientami i wielu innych czynników. Koszt utraty pracownika jest ściśle związany ze zdolnością firmy do redystrybucji pracy. Zwykle utraconych pracowników zastępuje się nowymi, którzy dostają wyższą pensję. Wszystkie firmy wydają pieniądze na rekrutację i zatrudnienie, natomiast to czego wiele nie robi, to inwestowanie w strategie zatrzymania ludzi przy sobie.
2.Brak umiejętności zarządzających sprawia, że pracownicy szybciej rezygnują z pracy.
Według statystyk blisko połowa pracowników, którzy nisko cenią swoich pracodawców, stale rozmawia o pozyskaniu nowej pracy. Dla porównania tylko 10% tych, którzy cenią sobie pracodawcę wspomina o tym. Przełożeni, którzy nie przestrzegają standardów, mogą negatywnie wpłynąć na swoich podwładnych, co w rezultacie może skutkować dużą rotacją, nawet jeśli chodzi o najlepszych pracowników.
Jednym ze sposobów na rozpoczęcie budowania zaufania wśród ludzi w firmie są spotkania 1:1. Pozwalają one omówić problemy bezpośrednio z każdym pracownikiem. Poznanie stanowiska każdej osoby i pomoc
w rozwiązywaniu tych podstawowych problemów, pomoże Ci obniżyć wskaźnik rotacji.
3. Pracownicy, których nikt nie docenia za ich świetne wyniki, częściej chcą zmieniać pracę.
Pracownicy chcą być doceniani, dlatego gdy menedżerowie pochwalają ich wysiłki, to są oni wobec nich lojalni. Według badań pracownicy, których kierownicy konsekwentnie doceniają ich pracę, mają pięciokrotnie większe szanse na zostanie w firmie. Z kolei około 79 % osób, które rzuciły pracę, jako powód podają najczęściej brak uznania pracodawcy.
Jeśli chcesz, żeby wynik w Twojej firmie były lepsze, zadbaj o swoich pracowników, doceniaj ich, nagradzaj ich wkład w pracę. Będziesz mieć wtedy pewność, że przynajmniej większość z nich nie będzie chciała odchodzić.
4. Pracownicy są zadowoleni, kiedy firma prowadzi jasne procesy i działania.
Pracownicy są usatysfakcjonowani, kiedy ich przełożony jasno wyjaśni im ich role i obowiązki. Nie pozwól więc, by musieli zastanawiać się, co muszą robić danego dnia i czy na pewno spełniają Twoje oczekiwania. Dezorganizacja na początku doświadczenia pracownika z miejscem pracy może tylko negatywnie wpłynąć na jego pracę. Pomyśl o słabej komunikacji, postrzeganiu kultury firmy, straconym czasie i wielu innych.
Na spotkaniach zawsze zadawaj właściwe pytania, żeby upewnić się, że wszystko jest jasne i wysoki poziom zaangażowania pracowników utrzymuje się cały czas. Nowi pracownicy stoją przed innymi wyzwaniami niż pracownicy zatrudnieni na stałe, a więc wczesny etap procesu wdrażania to najlepszy czas na zwrócenie uwagi na przedstawione wyżej aspekty.
5. Awans zawodowy zatrzymuje talenty
Badania pokazują, że prawdopodobieństwo tego, że pracownicy będą dalej pracować w obecnej firmie, jest nawet o 20% wyższe, jeśli czują, że robią postępy w swojej karierze. Brak rozwoju oraz budowania umiejętności powoduje moralne osłabienie. Komunikacja pomiędzy przełożonym, a podwładnym nie zawsze jest jasna i klarowna. Kluczem do kierowania karierą w sposób właściwy, jest zapewnienie możliwości rozwoju zawodowego już na wczesnym etapie pozyskania pracowników przez rekruterów. Rozwój ścieżki kariery jest jednym z kluczowych czynników, który kandydaci biorą pod uwagę aplikując do nowego miejsca pracy.
Stwórz lepsze doświadczenia pracowników
Niezależnie czy jesteś menedżerem wyższego szczebla, czy kierownikiem średniego szczebla, angażuj się w tworzenie lepszych doświadczeń pracowników. Dbając o wyżej przedstawione aspekty pracy stworzysz szczęśliwego pracownika, który nie będzie chciał odchodzić. Firma dzięki temu stanie się bardziej dochodowa, wydajniejsza i bardziej pożądana na rynku pracy.
Jak Human Masters Lab może Ci pomóc?
Korzystając z naszych ekspertów pomożemy Ci sprawnie zarządzać zespołem pracowników zgodnie z kulturą Twojej firmy, dobierzemy odpowiednich ludzi na stanowiska, pomożemy zredukować koszty pozyskania pracownika, zidentyfikować kluczowe czynniki w Twojej organizacji, dzięki czemu będziesz mógł podejmować świadome decyzje biznesowe.
Napisz do nas: rekrutacjahml@humangroup.pl. Zobaczysz jak łatwo jest zarządzać pracownikami przy okazji poprawiając statystyki retencji.